تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد آن لاین شرکت ها

1-1-1-               اندازه گیری دارایی دانش

در قلب اقتصاد دانش محور ، اندازه گیری دانش مسئله ای دشوار می باشد،در حالی که دانش به گونه گسترده ای بازده بالقوه نظام اقتصادی را افزایش می دهد کمیت و کیفیت تأ ثیر آن ناشناخته می باشد.

بدین ترتیب چالش مهمی که دارایی دانش با آن مواجه می باشد،مسئله اندازه گیری دانش می باشد.در مورد دارایی دانش راه مطمئنی برای محاسبه سود و هزینه های آن وجود ندارد و این در حالی می باشد که اندازه گیری این دارایی ها اهمیت خاصی دارد. این اهمیت ناشی از عوامل زیر می باشد:

شناسایی جایی که دارایی دانش قرار دارد؛

اولویت بندی در تخصیص سرمایه گذاری؛

ارزیابی اندازه موفقیت و رشد سازمانی، ملی قرار دادن آن برای توسعه؛

آماده سازی و طرفداری سیاسی برای اقدام اصلاحی؛

آگاهی دادن  به سیاست گذاران ملی جهت اخذ تصمیم؛

کمک به مدیران به مقصود مدیریت بهتر منابع غیر ملموس که به گونه فزاینده ای موفقیت اقتصاد آینده را تضمین می کند؛

شناسایی معضلات و مسایلی که سازمان ها یا کشور با آن مواجه هستند و در نظر داشتن این که سرمایه گذاری برای آینده در کجا مورد نیاز می باشد؛

کمک به اقتصاد دانان ملی تا راه های معتبرتری برای اندازه گیری دارایی دانش ابداع کنند؛

توسعه بصیرت های آینده و شناسایی ظرفیت ها و قابلیت هایی که برای تحقق آن بصیرت ها لازم می باشد؛

شناسایی عوامل اصلی موفقیت برای ظرفیت های شناسایی شده؛

تشخیص شاخص های اصلی که برای موفقیت لازم هستند؛

و نهایتاً برای تحقق اقتصاد دانش محور(عدلی،1384،ص151-152).

 

1-1-2-     دانش و مدیریت استراتژیک

در عصر ثبات محیطی و تغییرات سازمانی کم(تکنولوژی، اجتماعی و اقتصادی)،برای سازمان ها این امکان هست که استراتژی یگانه را تدوین کنند و فرض بر این بود که این استراتژی اثر بخش می باشد،پس تا چندین دهه کاربرد داشت.اما سازمان های فعلی،به مقصود بقاء خود حتی برای یک دهه،بایستی پیوسته تغییر کنند و این تغییر به تنهایی کافی نیست.تغییر بایستی مبتنی بر جمع آوری اطلاعات مناسب از محیط داخلی و خارجی و تبدیل آنها به دانش باشد.در جمع آوری داده ها برای سازمان های اثر بخش،هر دو سطح داخلی و خارجی حیاتی می باشد(حقیقی،1389،ص35).دانش و قابلیت های سازمانی ،اشکالی از دارایی های استراتژیک می باشد که اهداف بلند مدت سازمان را از حیث رقابتی و دیگر اقتضائات محیطی ارتقا داده و در محیط های پویا کاربرد دارد.رویکرد مدیریت استراتژیک در خصوص دانش آفرینی،ریشه در نظریه منبع محوری دارد(محمدی فاتح،سبحانی،محمدی ،1387،ص34).پارادایم منبع محور تاکید بر دارایی های غیر قابل کپی ، منحصر به فرد و مختص سازمان دارد که این دارایی ها همان دانش و مهارت ها می باشد.به تعبیری دیگر این دارایی ها تصریح به قابلیت های بنیادینی دارد که خلق کننده مزیت رقابتی هستند. این پارادایم،توانمندی را در بهره برداری از منافع ارزش زای ملموس و غیر ملموس می داند.مدافعان نظریه منبع محوری خاطر نشان می کنند که مزیت های مبتنی بر دانش غیر قابل تقلید می باشد(همان منبع،صص 34-35).

اغلب مطالعات مدیریت دانش در این حوزه به مطالعه ارتباط بین استراتژی رقابتی و مدیریت دانش، چگونگی تدوین استراتژی مبتنی بر دانش و متادولوژی یادگیری در تدوین استراتژی پرداخته اند.بعضی نیز به تأثیر دانش در زنجیره ارزشی سازمان و پالایش تحلیل سوات سنتی(قوت،ضعیف،فرصت،تهدید) از طریق سیستم الگو گیری دانش استراتژیک (SKBS) پرداخته اند.به این ترتیب که دانش بنیادین از طریق فرآیندها و  فعالیتهای مناسب در زنجیره ارزشی سازمان،مزیت رقابتی ایجاد می کند(حقیقی،1389،ص35).

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-1-اهداف پژوهش

هدف کلی: مطالعه تأثیر بهره گیری از اینترنت در بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت ها.

اهداف جزئی:

  1. مطالعه ارتباط بین اجزای بازاریابی اینترنتی یکپارچه و عملکرد تجارت الکترونیک.
  2. مطالعه تاثیر مدیریت دانش(KM ) بر بازاریابی اینترنتی.
  3. مطالعه تأثیر مدیریت روابط با مشتری(CRM) بر بازاریابی اینترنتی.
  4. مطالعه تأثیر مدیریت زنجیره تأمین (SCM) بر بازاریابی اینترنتی.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد آن لاین شرکت ها  با فرمت ورد